دنتال 42 ویژگی های داروی ايمونوتراپی Opdivo (nivolumab) در درمان سرطان های شایع در ایران - دنتال 42

opdivo درمان سرطان با اپدیوو

درمان سرطان با اپدیوو opdivo

 

اپدیوو (Opdivo) دارویی است برای درمان سرطان که به تنهایی و یا در ترکیب با داروهای دیگر برای اختلال در رشد و گسترش سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. Opdivo در درمان انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان پوست، ریه، کلیه، کبد و روده استفاده می‌شود. این دارو اغلب در مواردی تجویز می‌شود که سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته باشد، یا با جراحی برداشته نشود یا اینکه مجدد بعد از درمان برگشته باشد. ما شما را در این مقاله با مزایا و عوارض داروی اپدیوو آشنا خواهیم کرد و همینطور درباه نحوه مصرف و میزان دوز مصرفی آشنا خواهیم کرد.

 

داروی اپدیوو در درمان سرطان های زیر موثر واقع شده است:

– سرطان پیشرفته پوست

– سرطان ریه

سرطان کلیه

– لنفوم

– سرطان مری سا سر و گردن

سرطان مثانه

– سرطان کبد

 

نکات بسیار مهم قبل از مصرف اپدیوو

 

موارد احتیاط مصرف اپیدوو

احتیاط برای مصرف اپیدوو

 

در صورت حساسیت به nivolumab از مصرف آن باید بپرهیزید و از عوارض آن پزشک خود را مطلع سازید و جزئیات را برای پزشکتان شرح دهید تا تصمیمات بهتری لحاظ کند.

پس در صورت داشتن هر یک از بیماری هایی از جمله ریه یا مشکلات تنفسی ،بیماری کبد،اختلالات خود ایمنی مثل (لوپوس، کولیت اولسراتیو) ،پیوند اعضا با پزشک معالج خود صحبت کنید.

 

اگر در دوران بارداری هستید نباید از این دارو استفاده کنید . استفده از این دارو در زمان بارداری می تواند به جنین آسیب برساند باید تا ۵ ماه بعد از مصرف دارو هم از داروهای ضد بارداری استفاده شود چون می تواند باعث اختلال در جنین شود ،توصیه می شود اگر در طول درمان یا پس از مصرف دارو باردار شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

 

نحوه مصرف و تجویز اپدیوو برای درمان بیماران سرطانی

داروی اپدیوو توسط پزشک یا پرستار بیمارستان یا کلینیک آنکولوژی و از طریق تزریق به رگ انجام می شود و معمولا مدت ۳۰ دقیقه زمان می برد تا تزیق کامل انجام شود ،تزیق اپدیوو معمولا ۲ الی ۴ هفته یکبار انجام می شود. پزشک برنامه دقیقی را تعیین می کند تا بیماران را در طول آن زمان به صورت منظم و دقیق درمان کند .

 

پزشک درمانگر قبل از تجویر داروی اپدیوو برای بیمار تمامی آزمایشات لازم را انجام می دهد تا بهترین درمان را برایتان در نظر بگیرد و برای داشتن عوارض کمتر برایتان داروهای دیگری را تجویز میکند تا در طول درمان با مشکلات کمتری مواجه شوید .

 

عوارض جانبی اپدیوو چیست؟

اپدیوو هم مانند سایر داروهای درمان سرطان، در کنار اثرات درمانی، عوارضی دارد که بهتر است بیمار آن‌ها را بشناسد و در صورت نیاز با پزشک خود در میان بگذارد. بر از عوارض در حین تزریق و بعضی در طول دوران مصرف این دارو در بیمار بروز می‌کنند. این عوارض شامل مواد زیر است:

 

اسهال شدید و مداوم، درد شدید معده، مدفوع خونی.

مشکلات پوستی، خارش یا تاول.

زخم در دهان، بینی، راست روده یا دستگاه تناسلی.

تب، غدد متورم، بدن درد.

تغییرات در بینایی.

ضعف شدید عضلانی، درد مداوم در عضلات یا مفاصل.

مشکلات ریوی: سرفه، درد درقفسه سینه، احساس تنگی نفس.

 

علائم تورم مغز: گیجی، سردرد، مشکلات حافظه، توهم، سفتی گردن، خواب آلودگی، تشنج.

مشکلات کلیوی: ادرار کم، خون در ادرار، تورم در پا و مچ پا.

 

مشکلات کبدی: حالت تهوع و استفراغ، درد بالای معده، کمبود انرژِی، کبودی و خونریزی، ادرار تیره، زردی چشم.

 

علائم اختلال هورمونی: سردردهای مکرر و غیر معمول، سرگیجه، غش، افزایش تشنگی و دفع ادرار، یبوست، ریزش مو، تعریق، گرفتگی صدا، افزایش و کاهش وزن.

 

اپدیوو می‌تواند در بسیاری از قسمت‌های مختلف بدن شما عوارض جانبی ایجاد کند که برخی از این عوارض نیازمند درمان با داروهای دیگر هستند. در صورت داشتن هر یک از علائم بالا به پزشک مراجعه کنید.

 

امپول اپدیوو

آمپول اپدیوو برای درمان سرطان

 

در طول مصرف اپدیوو چه ممنوعیت‌هایی را باید رعایت کنیم؟

دستورالعمل پزشک خود را در مورد هر نوع محدودیت غذایی، نوشیدنی و فعالیت‌هایی رعایت کنید تا هیچ تداخلی در طول دوران درمان با این دارو نداشته باشید.

 

مدت زمان ماندگاری اثر داروی اپدیوو چقدر است؟

اینکه چه مدت درمان با این آنتی بادی منجر به طول عمر می‌شود، به نوع و مرحله سرطانی که برای درمان آن استفاده می‌شود بستگی دارد. همچنین در بعضی موارد اپدیوو در ترکیب با سایر داروهای درمانی سرطان افزایش طول عمر بیشتری را باعث می‌شود و در بعضی موارد بهتر است به تنهایی استفاده شود. بطور کلی میزان موفقیت اپدیوو در افزایش عمر بیمار در تست‌های بالینی و توسط پزشک قابل تشخیص است..

 

همه چیز درباره درمان سرطان پروستات

مجموعه سین سا که در زمینه مشاوره پزشکی و ایجاد سهولت در تهیه دارو برای بیماران فعالیت میکند مفتخر است این کار را در شرایطی ایده آل  و با امکانات به روز در اختیارتان قرار دهد.

 

با آرزوی سلامتی برای شما همراهان

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 104 views بار دسته بندی : اطلاعات دارویی تاريخ : 3 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.