دنتال 42 تهیه داروی جاکاوی (رکسولیتینیب) در ایران - دنتال 42

تهیه داروی جاکاوی (رکسولیتینیب) در ایران

از داروی جاکاوی یا رکسولیتینیب برای درمان اختلالات مغز استخوان میلوفیبروز، پلی سیتمی ورا استفاده می شود. داروی جاکاوی از ایجاد ماده ای در بدن(رشد سلولی) جلوگیری می کند. رشد سلولی باعث رشد و تقسیم سلول ها شده و منتهی به بروز اختلال در سلول های خونی و قسمت طحال در این بیماری ها می شوند. این دارو از زیر مجموعه داروهای بازدارنده های کیناز می باشد. در برخی موارد خاص از این داروی می توان برای بهبود برخی از عارضه های ناراحتی شکمی، درد زیر دنده های چپ، احساس سیری ، تعریق زیاد، ضعف و درد استخوان و عضله کمک کند. همچنین از جاکاوی یا روکسولیتینیب بخاطر خاصیت ضعیف کنندگی سیستم ایمنی برای درمان برخی عوارض که پس از پیوند سلول های بنیادی و یا مغز استخوان  و همچنین پیوند علیه – GVHD مورد مصرف قرار می گیرد.

 

قرص رکسولیتینیب یا جاکاوی 20mg

قرص رکسولیتینیب یا جاکاوی ۲۰mg

 

دوزهای مصرفی  قرص های خوراکی جاکاوی با نظر پزشک متخصص

 جاکاوی ۵ میلی گرم

جاکاوی ۱۰ میلی گرم

 جاکاوی ۱۵ میلی گرم

 جاکاوی ۲۰ میلی گرم

 جاکاوی ۲۵ میلی گرم

مورد استفاده قرار می گیرند

 

این دارو چگونه باید استفاده شود؟

Ruxolitinib  یا جاکاوی به عنوان یک قرص را از طریق دهان استفاده میشود. معمولا با یا بدون غذا دو بار در روز استفاده می شود. و هر روز در محدوه زمانی مشخص باید استفاده شود. به دستورالعمل روی برچسب نسخه را به دقت دنبال کنید، و از دکتر یا داروساز خود بخواهید تا هر بخش را که نمی فهمید ، توضیح دهند. دقت شود بیشتر یا کمتر از تجویز دکتر نباید استفاده شود.

 

پزشک ممکن است درمان شما را در ۴ هفته اول با یک دوز پایین Ruxolitinib شروع کند، و به تدریج دوز های دورا را افزایش دهد .اگر شما قادر به بلع قرص نیستید، دکتر شما ممکن است به شما پیشنهاد استفاده  از یک لوله معده (NG ) را کند.

 

دکتر ، آزمایش خون، قبل و در طول درمان را تجویز می کند تا اثرات دارو در بدن شما را بررسی کند. دکتر ، ممکن است در طول درمان، دوز ruxolitinib را افزایش یا کاهش دهد ، یا ممکن است به شما بگوید برای مدتی، از مصرف داروی ruxolitinib خودداری کنید. این بستگی به این دارد که چگونه دارو برای شما کار میکند و اگر شما عوارض جانبی را تجربه کنید، دوز دارو کاهش و یا برای مدتی مصرف آن قطع میشود. بدون صحبت با دکتر مصرف دارو را قطع نکنید، و حتی اگر درمان با دارو تمام شده است، دکتر به تدریج دوز دارو را کاهش میدهد.

استفاده های دیگر از این دارو ممکن است برای کاربردهای دیگری نیز تجویز شود.

 

قرص رکسولیتینیب یا جاکاوی

رکسولیتینیب یا جاکاوی برای درمان اختلالات مغز استخوان میلوفیبروز، پلی سیتمی ورا

 

موارد احتیاط قبل از مصرف جاکاوی

قبل از مصرف دارو، اگر شما آلرژی به جاکاوی ، یا هر داروی دیگری و یا حتی به یکی از مواد تشکیل دهنده ی جاکاوی دارید، به دکتر و داروساز خود بگویید، و از داروساز، یک لیست از مواد تشکیل دهنده ی دارو را بخواهید.

به دکتر و داروساز درباره ی تمامی داروها چه با نسخه و بدون نسخه ، ویتامین ها، مکمل های غذایی، و محصولات گیاهی که مصرف می کنید ، بگویید.

 

داروهای زیر با این دارو جاکاوی تداخل ایجاد می کند:

itraconazole (Sporanox), ketoconazole (Nizoral), posaconazole (Noxafil), and voriconazole (Vfend); boceprevir (Victrelis); clarithromycin (Biaxin, in Prevpac); conivaptan (Vaprisol); HIV protease inhibitors including indinavir (Crixivan), lopinavir/ritonavir combination (Kaletra), nelfinavir (Viracept), ritonavir (Norvir), and saquinavir (Invirase); mibefradil (Posicor); nefazodone (Serzone); rifampin (Rifadin, Rifamate, Rimactane, others); telaprevir (Incivik); and telithromycin (Ketek).

 

به دکتر خود بگویید اگر شما دچار کم خونی، عفونت، و یا دیالیزی هستید. همچنین دکتر خود را مطلع کنید اگر شما تاکنون، بیماری های کلیوی یا کبدی داشته اید.

اگر شما حامله هستید، قصد باردار شدن، و یا شیردهی دارید حتما به دکتر خود اطلاع دهید. اگر شما در حالی که جاکاوی مصرف میکنید و باردار می شوید، حتما با دکتر خود تماس بگیرید. و نوزاد نباید از مادری که داروی جاکاوی مصرف میکند تغذیه نماید.

اگر شما عمل جراحی دارید، از جمله عمل جراحی دندان، به دندانپزشک خود اطلاع دهید که شما جاکاوی مصرف می کند.

 

این دارو چه عوارض جانبی دارد؟

 جاکاوی ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کنند. اگر هر یک از این علائم شدید شدند و یا از بین نرفتند به دکتر اطلاع دهید:

– سرگیجه

– سردرد

– خستگی

– ضعف

– تنگی نفس

– افزایش وزن

– نفخ

 

اثرات سوء مصرف دارو جاکاوی

برخی از عوارض جانبی، می تواند جدی باشد. اگر شما تجربه  ی هر یک از این علائم را داشتید، بلافاصله با دکتر خود تماس بگیرید:

 

– خونریزی غیر معمول و یا کبودی

– تب، گلو درد، لرز، سرفه، و نشانه های دیگری از عفونت

– سوزش، خارش، خارش، یا حساسیت پوست را در یک طرف از بدن یا صورت، همراه با راش دردناک یا تاول که بعد از چند روز ظاهر می شود.

 

جاکاوی  ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشد. اگر شما هر گونه مشکلات غیر معمول هنگام مصرف این دارو، داشتید بلافاصله با دکتر خود تماس بگیرید.

دقت شود مصرف بیش از حد دارو امکان بیهوش شدن بیمار را دارد حتما با مرکز اوژانس تماس گرفته شود.

 

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل:

– خونریزی غیر معمول و یا کبودی

– سرگیجه

– سردرد

– خستگی

– تب، گلو درد، لرز، سرفه، و نشانه دیگری از عفونت

 

نگهداری این دارو

دارو را در دمای محیط و به دور از نور و رطوبت نگه دارید و از نگهداری دارو در دستشویی یا حمام خودداری کنید. همچنین داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

دارو ها را به درون توالت و فاضلاب نریزید، مگر آن که دستورالعملی برای انجام آن ذکر شده باشد. در صورت منقضی شدن دارو و یا عدم نیاز به آن، با یک روش مناسب آن را دور بریزید.

 

همه چیز درباره درمان سرطان پروستات

مجموعه سین سا که در زمینه مشاوره پزشکی و ایجاد سهولت در تهیه دارو برای بیماران فعالیت میکند مفتخر است این کار را در شرایطی ایده آل ،با امکانات به روز در اختیارتان قرار دهد .

 

با آرزوی سلامتی برای شما همراهان

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 459 views بار دسته بندی : اطلاعات دارویی تاريخ : 3 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.